Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületével (BOE) készült interjú

A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete (BOE) Reprodukciós Egészségügyi szekciójának Reproduktív-egészségügyi Felelősével, Együd Dáviddal és Koordinátorával, Győri Katával készítettünk interjút szekciójuk felépítéséről, működéséről, tevékenységéről.

Köszönjük szépen az elektronikus interjúban való részvételt!

 

• Hogyan jött létre és hogy kezdte meg működését a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete, azon belül a Reprodukciós Egészségügyi szekció? 

BOE LogoA Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete (BOE) 2006-ban jött létre olyan tenni akaró medikusokból-medikákból, akik tanulmányaik alatt önkéntes tevékenységgel szerettek volna tenni a laikus populáció és azon belül kiemelten az általános- és középiskolás korosztály egészségértéséért és egészségfejlesztéséért. Így kezdődtek el a medikusok által kortárs oktatás keretein belül tartott prevenciós órák, melynek kiemelt részét képezte és képzi mai napig is a reproduktív egészségügy.

 

 

1. kép: Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének (BOE) logója.


• Milyen a szekció felépítése?

A szekció felelőse Együd Dávid, az ő munkáját segíti Győri Katalin, mint a szekció koordinátora. Az ő feladatuk az új tagok kiképződéséhez szükséges szakmai ismeretanyag átadása, valamint a régebbi tagok tudásanyagának folyamatos bővítése. Ők felelnek a Világnapok megszervezéséért, a lebonyolításban pedig a szekció tagjai is nagy szerepet vállalnak. Azonban ők is, mint minden tag, aktív óratartók annyi különbséggel, hogy az órafelkérések is hozzájuk érkeznek. És bár a koronavírus-pandémia miatt az online térben kissé nehézkes, de folyamatos cél, hogy a szekció egy aktív közösségként működhessen, hogy a tagok számíthassanak egymásra, akár egy közösen megtartott óra, akár a Semmelweis Egészségverseny állomásainak koordinálása is legyen az aktuális feladat.

          Együd Dávid szekciófelelős PNG2                      Győri Katalin koordinátor PNG
          2-3. kép: Együd Dávid BOE Reproduktív-egészségügyi szekciófelelős és Győri Katalin BOE Reproduktív-egészségügyi
          szekció koordinátor.

  • • Kik és hogyan csatlakozhatnak?

Szekciónk tevékenységeibe a Semmelweis Egyetem orvostanhallgatói csatlakozhatnak bármely évfolyamról, amihez egy több alkalomból álló képzéssorozaton kell részt venniük, melyet egy vizsga követ.

  • • Ki a célközönségük?

Általános- és középiskolás korosztály elsősorban, de az év során több különböző eseménysorozattal egyre szélesebb korosztályt is próbálunk elérni.

  • • Milyen tevékenységeket folytatnak?

A BOE, így szekciónk fő profilja is a prevenciós óratartás általános- és középiskolások részére. Ezen kívül programokkal, szűrővizsgálatokkal hívjuk fel a lakosság figyelmét egyes Világnapokon (pl. mellrák, HIV-AIDS: Humán Immundeficiencia Vírus és Szerzett Immunhiányos Szindróma/Acquired Immune Deficiency Syndrome) ezen betegségek megelőzésének, idejében való felismerésének fontosságára. A BOE legnagyobb eseménye pedig a Semmelweis Egészségverseny, amikor is középiskolás csapatok mérhetik össze megszerzett tudásukat egészségmegőrzés és egészségfejlesztés témakörökben.

• Milyenek a Világnapok, a szűrővizsgálatok és a Semmelweis Egészségverseny részletes programjai és hogyan tudnak az érdeklődők részt venni ezeken az eseményeken?

Minden évben változatos programokkal készülünk. A Semmelweis Egészségverseny (https://semmelweis.hu/boe/egeszsegverseny/) egy középiskolás tanulóknak szervezett, több fordulóból álló verseny. A BOE minden szekciója részt vesz a gyerekeknek kiküldött anyagok összeállításában, így több témakörben (például szexuális prevenció, elsősegélynyújtás, véradás és szerv-transzplantáció, kardiovaszkuláris-, és tumorprevenció, stb.) megmérettetésre kerül a tudásuk a verseny folyamán. Először online fordulókon vesznek részt, majd a döntőbe a legeredményesebb csapatok kerülnek, melyet a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudomány Központjában rendezünk meg. A döntő egy egész hétvégét ölel fel, amikor is 2 napon át interaktív versenyfeladatokkal és persze értékes programokkal, vendégelőadókkal készülünk a nagy megmérettetésre. Idén a koronavírus-pandémia miatt a döntő forduló is online zajlik majd, de bízunk benne, hogy így is sikerül maradandó élményt és tudást átadnunk a lelkes fiataloknak.

       Semmelweis egészségverseny2 PNG                        Semmelweis egészségverseny1 PNG
      4-5. kép: Semmelweis Egészségverseny döntője a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központ (EOK) épületében
      és a versenyen résztvevő középiskolás csapatok.

A HIV-AIDS világnap szekciónk életében mindig egy kitüntetett esemény, hiszen a prevenciós tevékenységünk során is kiemelten foglalkozunk a nemi úton terjedő betegségekkel. Minden évben a budapesti Szent István Bazilika előtt Flashmob-bal hívjuk fel a lakosság figyelmét eseményünkre, valamint magára a betegségre, a rendezvény során pedig az érdeklődőknek lehetőségük nyílik részt venni ingyenes, anonim HIV gyorsteszten valamint kerekasztal beszélgetéseken, előadásokon. Az elmúlt években vendégünk volt már a teljesség igénye nélkül Dr. Zacher Gábor, Dr. Szlávik János, a SzexEd Egyesület, Yelon Alapítvány, Háttér Társaság és még sokan mások, valamint a szekció tagjaink is jelen vannak, akik mindig nagy lelkesedéssel adnak tájékoztatást részletesebben is akár például a helyes óvszerhasználatról, vagy a nemi úton terjedő betegségekkel, az STD-kkel (Sexually Transmitted Diseases/STD) kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról, akár egy kivizsgálás menetéről, részleteiről.

       Flashmob az AIDS napon PNG                        HIV gyorsteszt az AIDS napon
      6-7. kép: A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete által szervezett Flashmob a Szent István Bazilika előtt, valamint
      ingyenes, anonim HIV gyorsteszt-lehetőség a HIV-AIDS-világnapon.

A 2019-es programsorozatunk előtt egy TV interjúban is lehetőségünk nyílt a szűrővizsgálat fontosságáról is beszélnünk, a riport az alábbi linken érhető el: https://tv2play.hu/fem3_cafe/a-hiv-szures-fontossaga-sokszor-tunetmentes-a-betegseg 

          BOE Interjú az AIDS világnap előtt1            BOE Interjú az AIDS világnap előtt2
         8-9. kép: TV-interjú a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete képviselőjének, Együd Dávid részvételével
         az AIDS világnapja (minden év december 1.) alkalmából.

  • • Hogy zajlik az előadók szexuális edukációra való felkészítése?

A tanév során általában kétszer, ősszel és tavasszal tartunk képzéssorozatot. Ennek során, első alkalommal a szekcióvezető és a koordinátor demonstrálnak egy mintaórát az ott használt eszközök, játékok segítségével, majd minden témát részletesen megbeszélnek a képződőkkel, kezükbe adva a szükséges szakirodalmat is.

A következő alkalmak során szakorvosok, nőgyógyász, bőr- és nemibeteg-gyógyász segítségével kapnak átfogó képet a felmerülő legfontosabb egészségügyi, társadalmi problémákról. A képzést egy vizsga zárja, ahol a vezető és a koordinátor személyesen beszélgetnek a leendő tagokkal, majd az első órájukon egy, már tapasztalt óratartóval, úgynevezett mentorórán vesznek részt. Ezután válhatnak önálló óratartóvá új tagjaink.

Képzésalkalom PNG10. kép: Szexuális edukációs képzéssorozat keretében megvalósuló bőrgyógyászati és nemibeteg-gyógyászati vonatkozású képzésalkalom.

  • • Hol és hogyan, milyen módszerekkel végeznek szexuális edukációt?

Elsősorban általános- és középiskolákban 45, vagy 90 perces tanóra keretén belül.

  • • Eddig az ország mely régióiban, városaiban, kisebb településein végeztek már szexuális edukációt?

A legtöbb órát Budapesten és Pest megyében tartjuk, azonban a szekció tagjai gyakran visszalátogatnak egykori középiskoláikba, így gyakorlatilag az ország minden pontjára eljutottunk már. A pandémia miatti online felületre való átállásunk egyik pozitívuma pedig az volt, hogy az erdélyi Sepsiszentgyörgy középiskolájában is tarthattunk már szexedukációs órát.

  • • Milyen témákat, témaköröket érintenek?

Az alapoktól kezdjük; a férfi és női nemi szervek anatómiája, élettana, különös figyelmet fordítva a menstruációs ciklus megértésére, valamint biológiai, egészségügyi vonatkozásaira. Beszélünk továbbá intimhigiéniáról, részletesen elmagyarázzuk és szemléltetjük a lehetséges fogamzásgátlási módszereket, felhívjuk a figyelmet ezek hiányának következményeire, mint például az abortusz és nemi úton terjedő betegségek. STD-kről egyébként külön 45 perces óránk is van, ezt főként 11. és 12. osztályosoknak szoktuk tartani, amikor is részletesen megbeszéljük a leggyakrabban előforduló nemi úton elkapható betegségeket, továbbá, hogy hova fordulhatnak ilyen esetben segítségért, a lehetséges megelőzési módszerekről (óvszer helyes használata, Humán Papillomavírus/HPV védőoltás), de a valóságot, az STD-k talaján kialakuló hosszú-távú szövődményeket sem titkoljuk el a gyerekek előtt.

  • • Milyen mélységben mutatják be, ismertetik például:
    - férfi-női nemi érést:
    Az órák felépítése során figyelembe vettük a kamaszokat leginkább érintő kérdéseket, tehát különös figyelmet kapnak a serdülőkorban jelentkező testi változások a nemi érésre koncentrálva. Ismertetjük továbbá a normál működéseken kívül azokat a figyelmeztető jeleket, amelyekkel érdemes orvoshoz fordulni, hiszen ezek komoly betegségek tünetei lehetnek, például a rendkívül fájdalmas menstruáció.

- a szexuális aktust, fogantatást:
Ezután olyan alapfogalmakat is tisztázunk, amelyekkel sokszor tapasztaljuk, hogy a gyerekek nincsenek pontosan tisztában, mert nem merik kinek feltenni ezeket a kérdéseiket, például, hogy mit is jelent pontosan a petting és miért lehet fontos, ezen felül elmagyarázzuk, hogy is történik pontosan a megtermékenyítés, beágyazódás és a terhesség létrejötte, persze mindezt a korosztályuknak megfelelő szinten.

- fogamzásgátlási módszereket, azok anyagi-egészségügyi vonzatait, terhesség-megszakítást:
A fogamzásgátlási módszerek bemutatására különös hangsúlyt fektetünk; megbeszéljük, melyek számítanak biztonságos lehetőségeknek, egyáltalán mi alapján mondhatjuk egy-egy eszközre, gyógyszerre, hogy biztonságos, hol és hogyan lehet ezekhez hozzájutni, mi a működési elvük, hogy tudják eldönteni melyik számukra a legmegfelelőbb, honnan lehet tudni, ha nem működik az adott módszer és ilyen esetben kihez fordulhatnak segítségért. Továbbá, hogy milyen következményekkel jár, ha valaki nem, vagy nem megfelelően használja az adott módszert és ehhez kapcsolódóan az abortusz fogalmát is tisztázzuk, valamint ennek, testi, lelki, anyagi és társadalmi következményeit is. Természetesen ez már egy olyan téma, amelyet nem minden esetben van lehetőségünk kifejteni, de ha az adott osztály nyitott a beszélgetésre, akkor erről nagyon mélyen és intelligensen lehet a gyerekekkel beszélgetni.

- gyermekvállalást és annak kihívásait-anyagi vonzatát:
Erre sajnos már nem marad idő egy 45 perces óra keretén belül.

- nemi úton terjedő betegségeket, férfi-női orvosi kivizsgálás menetét:
A szexuális úton terjedő betegségekről nem az általános szexuális prevenciós órákon, hanem külön 45 perces órák keretében szoktunk beszélni a nagyobb korosztálynak (11.-12. osztály). Ezeken az órákon is megbeszéljük a fogamzásgátlási módszereket, külön felhívva a figyelmet az óvszerre és ennek helyes használatára, hiszen ez az egyetlen eszköz, ami nem csak a nem kívánt terhesség, hanem az STD-k ellen is védelmet nyújt. Ezt követően bemutatjuk a leggyakoribb STD-ket, a tüneteket, amelyek intő jelek lehetnek az esetleges fertőződés felismerésében, hogy milyen orvosoktól tudnak segítséget kérni ilyen esetben, és milyen vizsgálatokat végeznek ilyenkor, ezek hogy zajlanak, valamint a későbbi súlyos szövődményekről is szó esik. A HPV védőoltást is külön kiemeljük, hogy miért is olyan fontos az oltás beadása, milyen súlyos, életet veszélyeztető betegségek ellen véd meg minket, és miért olyan fontos, hogy minél többen megkapják.

- LMBTQI (Leszbikus, Meleg, Biszexuális, Transznemű, Queer, Interszex) csoportokat?
Voltak már a szekciónak nemi identitás, szexuális orientáció témakörében külön órái korábban, viszont nagyon kevés iskolától érkezett ilyen jellegű órafelkérés. Azonban a témát rendkívül fontosnak tartjuk, így ez egy jelenleg is futó projektünk; átalakítjuk ezeknek az óráknak a struktúráját és pszichológusok segítségét kértük, hogy szakmailag is helytálló anyaggal és ez irányban is képzett hallgatókkal tudjunk újra belevágni ebbe a témába, várhatóan idén ősztől.

  • • Mekkora hangsúlyt fektetnek a prevencióra?

Beszélünk terhesség-megszakításról, súlyos nemi úton terjedő betegségekről, de nem elriasztásképp, vagy, hogy elvegyük a kedvüket a szextől. Épp ellenkezőleg. Mi megpróbáljuk átadni, illetve segíteni, értelmezni azokat az információkat, melyekkel ezek a következmények bizonyítottan megelőzhetők.

  • • Mennyire interaktív, „gyakorlatorientált” az előadás (kérdés feltétel lehetősége, férfi-női reproduktív anatómiai modellek, óvszerhasználat, szemléltető-eszközök, stb.)?

Már a bemutatkozás pillanatától törekszünk a bizalmi légkör megteremtésére, ahol a gyerekek bátran tehetnek fel kérdéseket. Természetesen vannak olyan helyzetek, szituációk, amikről nem biztos, hogy szeretnének az egész osztály előtt beszélni, így már az elején tisztázzuk, hogy nem csak óra közben, hanem óra után is bátran kérdezhetnek, sőt, létrehoztunk egy email címet is (szexprevkerdesek@gmail.com), ahova később is bármikor írhatnak, ha hiteles válaszokat szeretnének kapni, hiszen ezt is mi, a szekció vezetői kezeljük. Az órát egyébként rögtön játékkal szoktuk indítani, ami megadja az alaphangulatot, feloldódnak így sokkal könnyebb velük a további kommunikáció, valamint a szituációs gyakorlatok is.

A fogamzásgátlási módszerekhez pedig vannak szemléltető eszközeink, például egy életnagyságú méh-modell, amelyen a spirált tudjuk bemutatni, de a legfontosabb, hogy a helyes óvszerhasználatot 10 pontba véve minden egyes órán pontról pontra átvesszük. Ezt természetesen igazi óvszerrel és hungarocell pénisszel mutatjuk be és a gyerekeknek is van lehetőségük kipróbálni mindezt. Erre elég sok időt fordítunk az órán, mert úgy tapasztaljuk, még jobban megmarad bennük a látott és halott információ, ha ők maguk is kipróbálhatják. Természetesen senkit nem kényszerítünk, aki ezt nem szeretné, de az a tapasztalat, hogy ez is még inkább feloldja a hangulatot, és amikor visszamegyünk egy-egy osztályhoz évről-évre, kívülről fújják már az „óvszer tízparancsolatot”.

  • • Mi a helyes óvszerhasználat 10 pontja?
  • 1) Első és legfontosabb, hogy tisztázzuk, az óvszervásárlásnak nincs korhatára, bárki számára elérhetőek ezek az eszközök. A legjobb, ha drogériában, patikában vásároljuk meg.
  • 2) A második pont, hogy mindig legyen nálunk, azonban itt tisztázni kell a helyes tárolási módot is, hiszen fontos, hogy fénytől, hőtől és mechanikus behatásoktól mentes helyen őrizzük (pl. ne pénztárcában, aprópénz miatt!). Ez lehet neszeszer táska, de ha minden kötél szakad és más nincs nálunk, az elülső zsebünkben tároljuk (hiszen ha hátsó zsebünkben tartva ráülünk, abban az esetben is károsodhat, gyengülhet a gumi anyaga). Fel szoktuk hívni a figyelmet továbbá arra, hogy a csomagoláson feltüntetett szavatossági idő után már nem szabad használni az óvszert, mert nem biztos, hogy teljes körű védelmet biztosít majd.
  • 3) A harmadik pont a kicsomagolásra vonatkozik. Fontos, hogy ne használjunk éles eszközt (pl. bicska, kulcs), vagy a fogainkat az óvszer kibontásához; a csomagoláson található perforáció mentén könnyedén meg tudjuk nyitni ujjbegyünkkel a tasakot.
  • 4) Negyedik pont, hogy mindig merev péniszre húzzuk fel.
  • 5) Ötödik pont az ondótasak befogása, hiszen ha ezt elmulasztjuk, könnyedén levegő marad az óvszer ezen részén, amely ilyen esetben úgy fog működni, mint egy felfújt lufi; sokkal nagyobb az esély a mechanikai sérülésre.
  • 6) Hatodik pont, fitymát hátrahúzva a pénisz tövéig görgetjük le az óvszert. Fontos megjegyezni, hogy ha észrevesszük, hogy pont kifordítva kezdtük el felhelyezni és nem tudjuk legörgetni, akkor azt az óvszert ki kell dobni és újat kell kibontani, mert már a nemi izgalom hatására termelődő előváladékban is lehetnek spermiumok, illetve a nemi úton terjedő betegségek esetleges kórokozói.
  • 7) Hetedik pont, hogy az ejakulációt követően a péniszt még merev állapotban húzzuk ki a hüvelyből.
  • 8) Nyolcadik pont, hogy ezt az óvszert többször már nem használhatjuk fel.
  • 9) Kilencedik pont, hogy amikor az óvszert eltávolítjuk a péniszről bizonyosodjunk meg róla, hogy nem keletkezett rajta mechanikai sérülés. Ezt onnan vehetjük észre, hogy csomót kötve a végére láthatjuk, ha szivárog belőle nemi váladék.
  • 10) És végül a tizedik pont; kulturált formában zsebkendőbe csomagolva a szemetesbe dobjuk a használt óvszert. Nem a wc-be, nem az ágy alá, nem közterületen elszórva. Sajnos sokszor lehet találkozni ilyen esetekkel.

Fontos továbbá tisztázni azt is, hogy ha síkosítót használunk azt erre a célra kifejlesztett termékkel tegyük, ugyanis a testápolók, olajok károsíthatják az óvszer anyagát.

  • • Hogy lehet az Egyesület tevékenységét igénybe venni?

Az érdeklődők a BOE honlapján (https://semmelweis.hu/boe/) részletesen tájékozódhatnak az Egyesület további szekcióiról, valamint az elérhetőségünket is megtalálják. Órafelkérést pedig a lora_budapest@humsirc.hu email címen lehet egyeztetni velünk.

  • • Milyen szakmai kapcsolataik vannak egyéb, hasonló témakörben tevékenykedő hazai és nemzetközi egyesületekkel, szervezetekkel, szakmai társaságokkal?

A Semmelweis Egyetemen kívül az ország 3 másik orvostudományi egyeteme is működtet a BOE-hoz rendkívül hasonló egyesületet (Pécsi, Debreceni és Szegedi Orvostanhallgatók Egyesülete: POE, DOE, SZOE – a szerk.), így az ő szexuálprevenciós tagjaikkal folyamatosan kapcsolatban vagyunk. Továbbá a BOE egy nemzetközi orvostanhallgatói egyesület, az Orvostanhallgató Szervezetek Nemzetközi Szövetségének vagy International Federation of Medical Students’ Associations/IFMSA (https://ifmsa.org/) egyesületnek a tagja, ahol évente többször nyílik lehetőség, hogy más országokban zajló szexuális edukációs programokba is betekintést nyerhessünk, inspirálódhassunk, bővíthessük tudásunkat, látókörünket.
Emellett más hazai szervezetekkel is kapcsolatban vagyunk, például a SzexEd Civil Szervezettel (http://www.szexed.hu/), Háttér Társasággal (https://hatter.hu/) és a Yelon program képviselőivel (https://yelon.hu/), de tartottunk már foglalkozást a Láthatatlan Tanodában (https://www.rosaparks.hu/lathatatlan-tanoda/) is.

  • • Eddig mely külföldi országok szexuális edukációs programjába nyerhettek betekintést és milyen tapasztalatokkal, pozitív példákkal gazdagodtak az egyes országok kapcsán?

Máshonnan közelítenénk meg ezt a kérdést. Alapvetően közös irányelvek alapján működik minden szervezet az IFMSA keretein belül, azonban megfigyelhető, hogy míg itt Európában a nagyobb hangsúlyt a szexuális edukáció, valamint az LMBTQI ismeretek, jogok adják, addig a keleti országokban inkább a „Gender Based Violance” kap nagy figyelmet. Mindezt a közös nemzetközi kampányok során (pl. AIDS-nap, mellrák ellenes világnap) is látjuk, érzékeljük.

  • • Milyen jövőbeli, perspektivikus ötleteik, terveik, céljaik merülnek fel Önökben a magyar fiatalok szélesebb körű szexuális edukációjának eléréséhez?

Azon túl, hogy minél több helyen szeretnénk megfordulni az ország általános- és középiskoláiban, célunk, hogy az órák után se engedjük el teljesen a diákok kezét. Mivel már az egészen fiatal korosztály is egyre több időt tölt az online térben, így célunk, hogy ezeken a felületeken is értékes tartalmakkal tudjuk ellátni őket. Egy ilyen törekvés a BOE Instagram fiókja (https://www.instagram.com/budapestmedicalstudents/), aminek működésében szekciónk is nagy szerepet játszik, de ezen túlmenően is terveink közt szerepel olyan internetes tartalomgyártókkal is együttműködni, akik nyitottak lennének, egy-egy közös projekt megvalósításához, mely a fiatalok szexualitással kapcsolatos alapismereteit célozza.
Az AIDS Világnapja alkalmából tartott programsorozatunk az egyik olyan rendezvény, ahol széles célközönséget próbálunk elérni, így mind szakmai színvonalban, mind marketingben próbálunk folyamatosan fejlődni. Illetve szakmai fórumokhoz is tervezünk csatlakozni a továbbiakban; olyan kerekasztal beszélgetésekre gondolunk, amelyből szekciónk is sokat profitálhat, illetve reményeink szerint mi is sokakat inspirálhatunk majd.

2 éve a BOÉ-nak lehetősége nyílt a Sziget Fesztiválon több napon keresztül melanoma (bőrben található speciális, festékanyagot tartalmazó sejtek rosszindulatú daganata – a szerk.) szűrésre, illetve az érdeklődőket a medikusok nagyon sok értékes információval is ellátták e veszélyes kór kialakulásáról, megelőzéséről. Merész és nem titkolt álmaink egyike, hogy a szexuális edukációval is eljuthassunk egy ilyen nagyszabású rendezvényre, ahol rengeteg fiatalt tudnánk elérni prevenciós tartalmakkal, HIV gyorsteszttel, gondolatébresztő beszélgetésekkel. Úgy gondoljuk, ha csak annyit sikerül elérnünk, hogy eszükbe jut óvszert használni és mindezt helyes technikával teszik, már nyert ügyünk van és nagy lépést tettünk a nem kívánt terhességek és STD-k megelőzése felé.

  • • Milyen támogatásra, fejlesztésre, szervezésre lenne szükségük a jobb láthatóság, elérhetőség, hatékonyabb szexuális felvilágosítás-edukáció érdekében?

Mivel minden óránk interaktív, így folyamatos fogyóeszköz az óvszer; ebből az utánpótlás mindig hatalmas segítség. Ideális lenne, ha be tudnánk olyan menstruációs és fogamzásgátlási eszközöket is mutatni, amelyek kevésbé ismertek, azzal viszont, hogy a gyerekek személyesen is kezükbe vehetik, interaktívabb és maradandóbb élményt tudnánk biztosítani számukra. Gondolunk itt például egy pesszáriumra, vagy egy menstruációs kehelyre. Sajnos az iskolák nem minden esetben tudják a megfelelő technikai hátteret biztosítani számunka, melyre van, hogy csak a helyszínen derül fény, így egy hordozható projektor és egy állandó, óratartásra biztosított laptop segíteni tudna áthidalni ezt a gyakori problémát.
Illetve a nagy álmunk egy olyan csomag létrehozása, amit a foglalkozások végén a gyerekek kezébe adhatnánk; tartalmazná az órák anyagának szöveges kivonatát egy kis füzet formátumában, valamint forrásokat is, hol és kit tudnak megtalálni például az interneten, ahol hiteles információkat találnak, akár videó, podcast, vagy cikkek formájában. Emellett apró ajándékokat is elrejtenénk a csomagban. Ennek elkészítésében nagy segítségünkre lenne például egy grafikus, illetve a szerkesztésben, nyomtatásban is szükségünk lenne segítségre, hiszen ez már nem a mi szakterületünk. :)

  • • Mit gondolnak, szükség van-e országos szinten szervezett szexuális edukáció programra?

Elméletileg kerettanterv része, azonban ennek oktatására nincs pontos óraterv kidolgozva, hanem az iskolák, a tanárok döntik el, hogy ezt milyen formában adják át a diákoknak. Sajnos sok esetben érzékeljük, akár saját bőrünkön megtapasztalva is ennek elmaradását. Jobb esetben meghívnak minket, de a mi hírünk sem terjedt el széles körben. Már az is nagy előrelépés lenne, ha a BOE-nak lenne lehetősége minden iskolába eljutni legalább egy ilyen órát megtartani, azonban ahhoz, hogy a szexuális edukáció ténylegesen a tantervbe kerüljön rendszerszintű változásokra és paradigmaváltásra lenne szükség az egészségtudományok oktatásában a közoktatásban.

  • • Milyen ötleteik vannak egy ilyen nagyszabású program esetleges megvalósításához?

Erre a kérdésre sajnos nehéz válaszolni, mert annak ellenére, hogy hiszünk a munkánk eredményességében, ilyen nagyszabású program kidolgozására, megvalósítására nem lenne kapacitásunk az egyetemi tanulmányaink mellett.

A paradigmaváltást ebben az esetben az jelentené, hogy nem bűnként tekintenénk a szexre. Hogy nem övezné prüdéria, szemlesütés ezeket a témákat, ha nem otthoni elolvasásra szánnák a reproduktív fejezeteket biológia órán, ha lehetne tér arról beszélgetni az iskolákban, hogy mi az az abortusz, milyen egyéni és társadalmi következményekkel jár, hogy miért lehet káros az, ha igaznak gondolják azt amit esetleg pornófilmekben látnak, egyáltalán ha tisztázni lehetne fogalmakat, hogy mi az önkielégítés, vagy a szexuális erőszak, a nemet mondás, vagy beszélnének olyan alap dolgokról, hogy ma már nem csak a betét és a tampon létezik mint menstruációs eszköz, és nem csak az óvszer meg a fogamzásgátló tabletta az egyetlen fogamzásgátlási lehetőség. És 2021-ben úgy lépnek ki az iskola kapuján a felnőtt életbe ezek a gyerekek, hogy talán saját bőrükön, talán a testi-lelki egészségük kárára tanulják csak meg mindezt, mert még mindig nincs tere annak, hogy ezekről a dolgokról őszintén beszélhessenek, kérdezhessenek. Mi pedig a klinikákon  látunk megannyi abortuszt, és súlyos nemi úton terjedő betegséget, amelyek ezen tudás birtokában mind megelőzhetőek lennének. Ezért tartjuk rendkívül fontosnak, hogy valami elinduljon, hogy egy szexuálisan egészségesebb, felszabadultabb, ám sokkal felelősségteljesebb generáció nőhessen fel, amelyhez viszont elengedhetetlen, hogy a fent említett tabukat végleg ledöntsük.

Az elektronikus interjú közös megegyezéssel került megjelentetésre, az interjúban látható képek és logó a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete Reproduktív Egészségügyi szekciójának jóvoltából és beleegyezéséből kerültek felhasználásra.

Az interjút készítette: Dr. Sziva Réka Eszter