Debreceni Orvostanhallgatók Egyesületével (DOE) készült interjú

A Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete (DOE) Reproduktív-egészségügyi szekciójának Reproduktív-egészségügyi Elnökhelyettesével, Kovács Boglárkával készítettünk interjút szekciójuk felépítéséről, működéséről, tevékenységéről.

Köszönjük szépen az elektronikus interjúban való részvételt!

 

• Hogyan jött létre és hogy kezdte meg működését a Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete, azon belül a Reproduktív-egészségügyi szekció?
logoA Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete (DOE) non-profit, közhasznú egyesületként jött létre, természetesen a Debreceni Egyetem lelkes orvostanhallgatói alapításával. Az egyesület eredete 1983-ba nyúlik vissza, ekkor alakult akkor még egyedüli szervezetként Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete névvel. Később Budapest, majd Szeged és Pécs is megalapította a saját egyesületét, ekkor a debreceni egyesület felvette a Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete nevet a korábbi helyett. Ekkor az országos szervezetet, amely a négy tagegyesületet nemzetközileg képviseli, Magyar Orvostanhallgatók Szövetségének (MOSZ) nevezték el. Az egyesület teljes jogú tagja az Orvostanhallgató Szervezetek Nemzetközi Szövetségének (International Federation of Medical Students' Associations/IFMSA), mely 1951-ben alakult, ma pedig a világ legnagyobb ifjúsági szervezete. A Reproduktív-egészségügyi szekció az Általános Egészségfejlesztési szekcióból vált ki, mivel bővült az ide tartozó tevékenységek köre, és nagyobb autonómiát kívánt a részleg működése.

 

1. kép: Debreceni Orvostanhallgatók Egyesületének (DOE) logója.

• Milyen a szekció felépítése?
A szekció életét jelenleg ketten irányítjuk, a Reproduktív-egészségügyi Elnökhelyettes, Kovács Boglárka és a Reproduktív-egészségügyi Koordinátor, Révész Boldizsár. Ezek a vezetői tisztségek mindig egy évre szólnak. Az elnökhelyettes felelős a témájához kapcsolódó prevenciós programok és rendezvények szervezéséért és koordinálásáért, valamint kapcsolatot tart a Magyar Orvostanhallgatók Szövetsége országos reproduktív-egészségügyi koordinátorával. Feladata továbbá az IFMSA SCORA (Standing Committee On Sexual and Reproductive Health and Rights including HIV and AIDS) csoportjának munkájával kapcsolatos debreceni tevékenység szervezése. Figyelemmel kell kísérnie a szekcióval kapcsolatos pályázati lehetőségeket és erről tájékoztatnia kell az elnököt és a gazdasági elnökhelyettest. A koordinátor legfőbb feladata az elnökhelyettes segítése, általában megosztjuk egymás között a feladatokat, együtt szoktunk ötletelni-szervezni.

• Kik és hogyan csatlakozhatnak?
Elsősorban a Debreceni Egyetem orvostanhallgatóinak jelentkezését várjuk, mind a magyar, mind a külföldi hallgatók közül szép számmal csatlakoztak már egyesületünkhöz. Ezen kívül fogorvostan-hallgatóknak is van lehetősége belépni az egyesületbe. A DOE jelenleg 191 aktív tagot számlál.

18423068 1910631915892979 2118681260766288903 o

2. Kép: DOE tagok egy rendezvényen.

• Ki a célközönségük?
Valójában minden korosztályt szeretnénk elérni, persze más és más céllal.
A gyerekeknek a Teddy Maci Kórház programjaink segítségével próbálunk egészen alapvető ismereteket megtanítani a test működéséről, részeiről.
A nagyobb gyerekeknek, fiataloknak gyakran tartunk előadásokat iskolai kereteken belül, a Reproduktív-egészségügyi szekció által prezentált témakörök közé tartoznak pl.: anatómiai ismeretek, intim higiénia, helyes önvizsgálat, megbízható fogamzásgátlási módszerek, általános tájékoztatás a nemi úton terjedő fertőzésekről, de minden alkalommal próbálunk alkalmazkodni a felkéréshez, a korosztályhoz, arról beszélünk, amire igény van.
A felnőtteket, az idősebb korosztályt elsősorban a szűrővizsgálatokra való felhívással igyekszünk elérni.

• Milyen tevékenységeket folytatnak?
A Reproduktív-egészségügyi szekció tevékenységei közé többféle dolog tartozik.AIDS
Az általános- és középiskolákban rendszeresen tartunk előadásokat. A prevenciós munkánk során különböző rendezvényeken, egészségnapokon, fesztiválokon veszünk részt, lakossági szűrést végzünk, egészségmegőrzéssel kapcsolatos tanácsokat nyújtunk az érdeklődőknek. Feladataink közé tartozik egy szabadon választható egyetemi kurzus megszervezése, a kurzus neve „… a szexualitásról és nemi úton terjedő betegségekről”. A kurzus a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának egyik leglátogatottabb szabadon választható kurzusa,amely az utóbbi években 150 fővel indult el minden tanév első szemeszterében.Ezen felül mi felelünk a DOE egyik legnagyobb eseményéért, az AIDS világnapi jótékonysági koncertért. Persze a nagyszabású esemény megszervezésében és lebonyolításában az egyesület minden tagja részt szokott vállalni.

  • 3. kép: AIDS Tudatosság világnap 2020 plakát.”Spread hope not hate = Terjessz reményt, ne gyűlöletet”.

• Milyen lakossági szűrőprogramokat szerveznek és hogyan lehet ezeken részt venni?
A lakossági szűrőprogram akcióinkat gyakran társítjuk az egészségmegőrzéshez kapcsolódó világnapok ünneplésével, pl.: Dohányfüst-mentes világnap, Diabetes (cukorbetegség – a szerk.) világnap, Szívünk napja. A Reproduktív-egészségügyi szekcióhoz a Mellrák elleni küzdelem világnapja, az AIDS világnap, és a Movember – férfi egészségmegőrzés hónapja kapcsolódnak szervesen.
Fentiek alkalmából több ízben szerveztünk figyelemfelhívó eseményeket, pl.: lufis felvonulást, online kampányokat, álbajusz-viselési akciót, szórólapozást is.
A jövőben feltett szándékunk bevenni a szekció, úgymond „repertoárjába”, az Anyák napjához kötve a meddőségre való figyelemfelhívást, az alapvető meddőségi edukációt is.
A lakossági szűrőprogramok alkalmával a DOE tagok vércukor- és vérnyomásméréssel, vérkoleszterin méréssel és egészségügyi tanácsadással várják a hozzájuk fordulókat.
A részvétel nagyon egyszerű: programjainkat online felületen és hagyományos módon, plakátokkal is hirdetjük, ezután nincs más teendő, mint megjelenni a hirdetett helyszínen. Tagjainkat is mindig jó előre informáljuk köremail-ben és zárt Facebook-csoportunkban, hogy legyen lehetőségük részt venni az ilyen események rendezésében, bonyolításában is.                        

18449563 1910633882559449 3094542262979037528 o           44496513 2212409702381864 748284780155502592 n

4-5. kép: DOE által szervezett lakossági szűrőnapon, valamint a Mellrák elleni küzdelem világnapja alkalmából szervezett
lufis felvonuláson készült képek.

• Hogy zajlik az előadók szexuális edukációra való felkészítése?
Az előadók készülhetnek saját diasorral, illetve létezik egy „alapprezentáció”, amely kiindulásként a rendelkezésükre áll. Az előadók által készített diasorokat mindig átnézi vagy az elnökhelyettes, vagy a koordinátor, és ha olyan előadó készül prezentálni, aki korábban még nem tartott előadást a DOE szervezésében, akkor próbaelőadást is tartunk. Illetve biztosítjuk az előadónak az előadásához a technikai feltételeket és a szemléltetéshez szükséges eszközöket, pl.: gumióvszert, valamint próbáljuk felkészíteni őket a lehetséges kérdésekre. Munkánkat a Debreceni Klinikai Központ orvosainak és professzorainak támogatásával végezzük.

• Hol és hogyan, milyen módszerekkel végeznek szexuális edukációt? Mennyire interaktív, „gyakorlatorientált” az előadás (kérdés feltétel lehetősége, férfi-női reproduktív anatómiai modellek, óvszerhasználat, szemléltető-eszközök, stb.)?
Az általános iskolák 7. és 8. osztályában, illetve középiskolában vállalunk szexuális edukáció jellegű előadásokat, általában tanórák keretében.
Az előadások során PowerPoint prezentációt használunk, igyekszünk interaktívvá tenni az egész órát: az előadókat igyekszünk felszerelni körbeadható eszközökkel, pl.: anatómiai modellekkel. Illetve témától függően hatásos bemutatóra törekszünk, pl.: fogamzásgátlás témakörnél be is mutatjuk a gumióvszer használatát az előadáson. Az előadók szóróanyagot is visznek magukkal, arra biztatva a fiatalokat, hogy a későbbiekben is tájékozódjanak a szórólapokból, oktató füzetekből. Volt már példa arra, hogy nemcsak képekkel, hanem akár rövid videó-bejátszással tettük színesebbé az előadást.
Előadóinkat mindig arra biztatjuk, hogy tartsanak szoros kapcsolatot ifjú közönségükkel, inkább beszélgessenek velük, mint prédikáljanak nekik. Így természetesen az érdeklődésüket is nagyobb sikerrel lehet fenntartani. Persze az interaktivitás sikere a témakörtől és a hallgatóságtól is függ. Általánosságban elmondható, hogy iskolai előadásainkat igyekszünk minél interaktívabbá tenni, arra bátorítjuk az előadókat is, hogy tegyenek föl minél több kérdést, az egész órának inkább beszélgetés hangulata legyen. Ha sikerül megteremteni a bizalmasabb légkört, a fiatalok is bátrabban kérdeznek, különösen egy olyan előadótól, aki korban hozzájuk közelebb áll. Az előadások során mindig van lehetőség kérdezni, szoktunk erre időt hagyni.

• Eddig az ország mely régióiban, városaiban, kisebb településein végeztek már szexuális edukációt?
Mivel az egyesület tulajdonképpen a magyarországi szervezet debreceni helyi kirendeltsége, elsősorban Debrecenben és Debrecen környékén lévő településeken végezzük tevékenységünket. Nagyon távoli célokat nem tudunk vállalni, hiszen a hallgatók is saját órarendjük mellett, önkéntesekként vállalják ezeket az előadásokat, az időbeosztásukba távoli úti célok nehezen férnének bele. 

• Milyen témákat, témaköröket érintenek?
Alapvető témáink az anatómiai alapismeretek, higiéniai alapszabályok, menstruáció, az emlő és here önvizsgálata, párkapcsolat, fogamzásgátlás, terhesség, abortusz, szexuális úton terjedő betegségek. Kiemelt figyelmet fordítunk tinédzserkori terhességek és terhesség-megszakítások magas számára. Ezen kívül témáinkat az igényeknek megfelelően igyekszünk rugalmasan kezelni.

• Milyen mélységben mutatják be, ismertetik például:
         - férfi-női nem érést,
         - a szexuális aktust,
         - férfi-női orvosi kivizsgálás menetét,
         - nemi úton terjedő betegségeket,
         - fogamzásgátlási módszereket, azok anyagi-egészségügyi vonzatait,
         - terhesség-megszakítást,
         - fogantatást
         - gyermekvállalást és annak kihívásait-anyagi vonzatát,
         - LMBTQIA+ (Leszbikus, Meleg, Biszexuális, Transznemű, Queer, Interszex, Aszexuális) csoportokat?
Alapelvünk az edukációs előadások során, hogy egy-egy témakörnél csak a legszükségesebb információkat adjuk át, azokat viszont alaposan elmagyarázva. Ez főleg akkor érvényes, ha egy előadásban több témakört is érintenünk kell, 45 percbe sajnos ennél több nem szokott beleférni. Más a helyzet persze, ha alapból előadássorozatról szólt a megállapodás, hiszen ekkor mélyebben is belemehetünk egy-egy témába.
Legtöbbször a férfi-női nemi érést, a fogamzásgátlási módszereket, a terhesség-megszakítást, a nemi úton terjedő betegségek terjedését kérik tőlünk előadási témának az iskolák, de mint említettem, rugalmasan kezeljük a dolgot, arról beszélünk legjobb tudásunk szerint, amire igény van.

• Milyen gyakran kapnak előadássorozatra való felkérést és milyen az előadássorozatok felépítése?
Egyedüli előadásokra egyelőre gyakrabban kapunk felkérést, általában elsőre egy könnyebben emészthető, kicsit átfogóbb témában, és ha jól sikerül a prezentáció, élvezik a fiatalok, megállapodunk további előadásban/előadásokban. Egy előadássorozat felépítése minden esetben attól függ, hogy milyen korosztálynak, és milyen témákat érintve kell előadni. Ha a felkérés eleve több alkalomra szól, vagy olyan nagy témát érint a felkérés, hogy javasoljuk annak szétbontását több alkalomra, és a felkérő beleegyezik a javaslatba, elkezdhetünk tervezni. A tervezésbe természetesen bevonjuk a felkérő személyét is, hiszen ő az, aki a leginkább tudhatja milyen közönséggel állunk szemben. Legtöbbször 45 perces tanórák keretében valósítjuk meg az előadásokat, de a felépítés nagyban függ a témától. A legtöbb ilyen esetben bevezető előadással kezdünk: bevezetéssel és egy könnyebben emészthető témával, aztán sorban egymásra építjük a többi témakört. A lényeg, hogy az érdeklődés fennmaradjon, és minél többet megjegyezzenek az egészből a fiatalok.

  • • Mit gondolnak, melyik a hatékonyabb edukációs képzési forma: az önálló előadás vagy az előadássorozat?
    A felkéréstől függ ez is, hogy milyen korosztálynak, milyen témában-témákban kell előadnunk. Úgy gondolom, az egyedüli előadásnak és az előadássorozatnak is megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az önálló előadás elegendő lehet az egy témára vonatkozó felkérésnél, és talán hatásosabb élmény a közönségnek, ha egyszeri alkalomról van szó, mondhatni nem válik „megszokássá” a dolog. Az előadássorozatok nagy előnye, hogy mindenre több idő jut, a kérdésekre, beszélgetésre, egy-egy témát sokkal alaposabban körbe lehet járni természetesen.
  • • Mekkora hangsúlyt fektetnek a prevencióra?
    Az egész egyesületnek, így a Reproduktív-egészségügyi szekciónak is egyik legfőbb célja, irányelve a prevenció. Nagyon fontosnak tartjuk mind a fiatalabb, mind a felnőtt korosztályban a megfelelő figyelemfelhívást a leggyakoribb betegségekre. Lényeges a megelőzés, a szűrővizsgálatok fontosságát tudatosítani mindenkiben. Gyakran veszünk részt lakossági szűrések lebonyolításában, sokszor szórólapokkal, online kampányokkal igyekszünk felhívni a figyelmet a prevenció szükségességére.

        •                                                     mellrákposzter                 movember 11
  • 6-7. kép: DOE Mellrák elleni küzdelem és Movember – férfi egészségmegőrzés programok szórólapjai-plakátjai.
  • • Milyen online kampányokat szerveztek eddig és milyen kampányokat terveznek a jövőre?
    74795968 2473275532961945 69407758130085888 nA 2020/2021-es tanévben a világjárvány kitörése miatt különösen előtérbe kerültek az online kampányok, a tanév során több ilyet is megvalósítottunk.
  • Októberben a mellrák elleni küzdelemre igyekeztünk felhívni a figyelmet plakátversennyel, valamint rózsaszín pólóban, illetve rózsaszín szalagban készített szelfikkel. Novemberben a Movember kampányunk zajlott, mely során a férfiak egészségmegőrzését hirdettük álbajuszos (esetenként valódi bajuszos) szelfikkel, illetve plakátversennyel. A movember során bajuszvadászatot is hirdettünk, melynek során a hallgatók híres bajuszos emberekről készített kép-kollázsokkal kampányoltak. Decemberben az AIDS világnapja alkalmából a felsoroltakhoz hasonlóan zajlott online kampányunk. Természetesen minden kampány a Facebook-oldalunkon, és az Instagram-felületünkön követhető volt, illetve sok DOE-tag megosztotta ezeket a tartalmakat a saját személyes közösségi oldalain is.
  • A jövőben a fenti kampányokat mindenképp folytatni szeretnénk, illetve tervben van az érintett témák kibővítése is, pl.: a meddőség témája Anyák napja alkalmából.

8. kép: A Mellrák elleni küzdelem színe és szimbóluma: a rózsaszín szalag.

 

 • Hogy lehet az Egyesület tevékenységét igénybe venni?
Valójában nagyon egyszerű kapcsolatba lépni velünk, a honlapunkon: doedebrecen.hu vagyunk elérhetőek. Email-ben bátran fel lehet keresni az érdeklődés tárgya szerint az illetékest az egyesület vezetőségéből, az email-címek a honlap „Vezetők” menüpontja alatt találhatóak: https://www.doedebrecen.hu/pages.php?page=leaders.
A Reproduktív-egészségügyi szekció a loradhb@humsirc.hu címen érhető el közvetlenül.
Iskolák számára létezik egy kitölthető űrlapunk is, amiben fel lehet kérni az egyesületet előadás megtartására. Ez szintén a honlapon, a „Szekciók/Szexuális egészségfejlesztés/Iskoláknak, cégeknek” útvonalon érhető el, illetve közvetlenül ezen a linken: https://docs.google.com/forms/d/1YtwcCS-83Ix2hjcw4NaJc9kJ3-A8mM0k-dGBr-2QX3c/edit?usp=sharing_eip&ts=5ac4b714.
Az űrlapon nem csak a Reproduktív-egészségügyi szekció által érintett témákból lehet választani, van olyan, ami a „Kardiovaszkuláris és tumorprevenció” részlegünkhöz tartozik. Ezen kívül Facebookon: https://hu-hu.facebook.com/moszdoe/ és Instagramon: https://www.instagram.com/doe.humsirc/?hl=hu is jelen van egyesületünk.

  • urlapkesz
  • 9. kép: DOE által szervezett, többek között Szexuális edukáció témájú órák tartására felkérő űrlap részlete.
  • • Milyen szakmai kapcsolataik vannak egyéb, hasonló témakörben tevékenykedő hazai és nemzetközi egyesületekkel, szervezetekkel, szakmai társaságokkal?
    A DOE valójában egy nemzetközi szervezet, az IFMSA helyi kirendeltsége, a nemzetközi szervezeten belül pedig a Magyar Orvostanhallgatók Szervezete alá tartozik a budapesti, szegedi, a pécsi és a debreceni egyesület is (BOE, SZOE, POE és DOE). A Reproduktív-egészségügyi szekció az IFMSA SCORA részlegéhez tartozik. Együttműködünk többek között a Magyar Vöröskereszttel, a Debreceni Egyetem Klinikai Vizsgálatok Irodájával, a Hajdúsági Diabétesz Egyesülettel, a Magyar Rákellenes Ligával. 
  • • A fenti együttműködéseik keretében milyen programok valósultak meg?
    Említek néhány példát ezekre a programokra: A Magyar Vöröskereszttel együttműködésben megvalósult már több gyűjtőakciónk, például rászoruló gyermekeknek szerveztünk ajándékgyűjtést, illetve véradási kampányban is részt vettünk már. A DOE egy ízben a „May Measurement Month 2017” nemzetközi kezdeményezéshez csatlakozva, a Debreceni Egyetem Klinikai Vizsgálatok Irodájával és a Vöröskereszttel szorosan együttműködve a debreceni Mihály napi vásáron végzett lakossági szűrést. Szintén 2017-ben tartotta a Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége a Hajdúsági Diabétesz Egyesülettel karöltve az Országos Diabétesz Világnapot a Lovarda Kulturális és Konferenciaközpontban, az esemény során a DOE is segédkezett, a DOE-tagok vérnyomás és vércukormérést végeztek. A Magyar Rákellenes Ligával együttműködésben megvalósult programok a „Fiatalok Egészségnapja”, és az „Összefogás az emlőrák ellen szimpózium és séta”.

                                                   15675892 1832431903712981 370868133378593133 o             23509474 1936537513029855 7608802488894134925 o

10-11. kép: DOE és a Magyar Vöröskereszt együttműködésével szervezett rászoruló gyerekeknek szánt ajándékgyűjtésről,
valamint a Magyar Cukorbetegek Országos Szövetsége a Hajdúsági Diabétesz Egyesülettel közösen szervezett
Diabétesz világnapról készült képek.

  • • Milyen jövőbeli, perspektivikus ötleteik, terveik, céljaik vannak a magyar fiatalok szélesebb körű szexuális edukációjának eléréséhez?
    Természetesen folytatni szeretnénk minél hatékonyabban azt, amit eddig végeztünk, szeretnénk minél több iskolába eljutni, minél több fiatalt elérni. Egyik kiemelendő célunk a jövőre nézve, hogy az edukáción, a fogamzásgátláson, nemi betegségek veszélyein kívül szeretnénk kiemelten foglalkozni a szexuális edukációval, az egészséges nemi élettel, a párkapcsolatok egészséges működésével. Célunk, hogy a fiatalokat ne pusztán rémes nemi betegségekkel riogassuk, és ne az legyen a fő üzenete előadásainknak, hogy a nemi élet megkezdése egyenlő a tinédzserkori terhességgel. Fontosnak tartjuk elérni, hogy valamilyen mentális felkészítést is be tudjunk építeni a programunkba a fiatalok számára, szeretnénk tudatosítani fontos alapelveket a nemi életre nézve, pl.: mindenre lehet nemet mondani, az egészséges párkapcsolat nem lehet alá-fölé rendelt viszony, stb. Egyesületünk tagjai is folyamatosan igyekeznek továbbképezni magukat, illetve minden esetben az IFMSA irányelveit követjük.
  • • Milyen támogatásra, fejlesztésre, szervezésre lenne szükségük a jobb láthatóság, elérhetőség, hatékonyabb szexuális edukáció érdekében?
    A hatékonyságunkat úgy gondolom, nagymértékben növelné, ha az iskolákkal már első körben több előadást is le tudnánk szervezni, nem csak egyet-egyet, hiszen akkor a különböző, egyformán fontos témaköröket jobban körüljárhatnánk, több lehetőség lenne kérdésekre is. Persze ez elsősorban az előadást igénylő intézményen múlik. Előadásaink hatékonyabbak, ha rendelkezésre áll szóróanyag, elérhetőek szemléltető eszközök.
    Így természetesen bármilyen szponzorációt szívesen fogadunk. Ezen kívül a legnagyobb segítséget az jelentené, ha minél több helyre, minél több emberhez eljutna a hírünk, az, hogy van lehetőség edukációs előadásokra hiteles forrásból, ráadásul ingyen. Ennek megfelelően minden megosztást, „híresztelést” nagy köszönettel fogadunk!
  • • Mit gondolnak, szükség van-e országos szinten szervezett szexuális edukációs programra?
    Igen, hiszen ez egy nagyon fontos téma. Ráadásul egy olyan dologról beszélünk, ami a fiatalokat egyébként is nagyon foglalkoztatja, egymás között viszont sajnos gyakran fals információkat cserélnek, hajlamosak hinni a városi legendáknak. Emellett felnőttekkel szemben a téma gyakran tabunak számít, sajnos gyakran látjuk, hogy akkor fordulnak szüleikhez, tanáraikhoz, ha már megtörtént a baj, legyen ez a baj bármilyen jellegű. Ezért úgy gondolom, szükség lenne szexuális edukációra mindenhol, fontos lenne, hogy a fiatalság valódi, hiteles információkat halljon hozzáértő személyektől. Gyakori, hogy a fiatalok a legalapvetőbb tudással sem rendelkeznek a nemi életről, pedig ez olyan ismeret, amely mindenkinek jár, és ami elengedhetetlen nem csak fiatal korban, hanem a felnőtt élet során is.
  • • Milyen ötleteik vannak egy ilyen nagyszabású program esetleges megvalósításához?
    Egy ilyen nagyszabású program megszervezéséhez és kivitelezéséhez természetesen csak a DOE önmagában kevés, azonban ne felejtsük el, hogy a budapesti, szegedi, pécsi kirendeltség is hasonló munkát végez a saját körzetén belül. Így, bár országos program egyelőre nincsen, és nem tudom, hogy csupán a MOSZ tagok közreműködésével megvalósítható lenne-e, azért az ország több körzetében elindult már ez a kezdeményezés. Reméljük, idővel ez kinövi magát akár egy országos, egységes programmá, esetleg más szervezetek becsatlakozásával, egy nagy közös együttműködési akcióban.
  • • Milyen hatással volt tevékenységükre a Koronavírus-világjárvány?
    A világjárvány természetesen nagy hatással volt egyesületünk működésére is, úgy gondolom, megtapasztaltunk pozitív, de leginkább negatív következményeket is. Nagy bánatunkra a járvány tombolása alatt semmilyen személyes megjelenéssel járó programot nem szervezhettünk, így a lakossági szűrőesemények, a prevenciós előadások az iskolákban, semmilyen egyéb gyűlés, ami a tagjainkat érintette volna, nem jöhetett létre.
    Ezért tehát az egyesület munkáját szinte teljes egészében az online térbe kellett áthelyeznünk, ennek megfelelően az informatikai felkészültségünk úgy hiszem, látványos fejlődésen ment keresztül. A tagokkal a kapcsolatot a közösségi média felületein tartottuk, és szinte minden programunk online valósult meg, persze volt olyan esemény, amely idén a járvány miatt végül nem került megrendezésre semmilyen formában, például az AIDS jótékonysági koncert elmaradt sajnos. Terveztük, hogy az iskoláknak tartott prevenciós előadásokat szintén online valósítjuk meg, azonban erre végül nem került sor.
    Felkérést sem igazán kaptunk, vagy ha volt is érdeklődő, végül mindig abban maradtunk, hogy a fiataloknak nagyobb élmény lenne egy élőszóban történő előadás, és a járványhelyzet javulásával visszatérünk majd a témára, az online előadásra nem volt igény. Sajnos a kialakult helyzet bizonytalansága megakadályozta egyesületünket a tervezésben, hiszen mint mindenki más, mi sem tudtuk mit hoz a holnap. Így elég nehéz volt megszervezni az egyesület munkáját, igyekeztünk tovább folytatni online, amit eddig is csináltunk, de főleg a kivárásra hagyatkoztunk.
    Persze a helyzetet tovább nehezítette, hogy orvostanhallgatókként mi is részt vállaltunk a járvány elleni védekezésben a tanulmányaink mellett, a tagjaink felváltva teljesítettek szolgálatot a kirendelések során, természetesen nem meglepő, hogy ebben a helyzetben az egyesületi munka talán kissé háttérbe szorult.
  •  
  • • Mit gondolnak a nemrég elfogadott, a "2021. évi LXXIX. törvény a pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról", vagy más néven "Pedofil-törvény"-ként emlegetett törvényről?
    Változtat-e a szexuális edukáció területén végzett tevékenységükön?
    (A törvény elérhetősége:  https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/ba643dee7b59c2a1901132e6e3320483d2245b56/megtekintes)
     
    Ezt egyelőre nehéz megmondani, hiszen egy egészen új keletű törvényről van szó. Egyesületi tevékenységünk során mind a magyar törvényekhez, mind az IFMSA és a MOSZ irányelveihez is alkalmazkodnunk kell, végső soron ezek együttesen határozzák meg a munkánkat. Sajnos egyelőre nem tudom megmondani, hogy az új törvény mennyiben befolyásolja tevékenységünket a szexuális edukáció vonatkozásában.

  • Az elektronikus interjú közös megegyezéssel került megjelentetésre, az interjúban látható képek és logó a Debreceni Orvostanhallgatók Egyesülete Reproduktív-egészségügyi szekciójának jóvoltából és beleegyezéséből kerültek felhasználásra.

  • Az interjút készítette: Dr. Sziva Réka Eszter